Wet-plate techniek
Je hebt van die bijzondere shoots en dit was er een van. Want wanneer fotografeer je nu een collega in actie? En dan ook nog eens een collega die fotografeert met de wet-plate techniek, een oud ambacht dat in 1850 is uitgevonden. Het beeld wordt hierbij vastgelegd op een natte collodium plaat. Deze plaat wordt eerst gereed gemaakt en moet daarom meteen worden belicht. Terwijl de plaat nog nat is! Een uitdaging dus. Om dit proces niet alleen in een studio maar ook op locatie te kunnen doorlopen heeft Peter een bestelbus ingericht als rijdende doka. De sluitertijd is lang, 2 tot 3 seconden, maar voor die tijd waarin sluitertijden van enkele minuten niet ongewoon waren is dat heel snel. Daarom moet het model goed stil zitten om een scherpe foto te krijgen.
Stil zitten graag!
Omdat een wet-plate vele malen groter is dan een negatief of digitale beeldsensor ontstaat een heel geringe scherptediepte. Dat is kenmerkend voor deze stijl van fotografie, maar brengt nóg een extra uitdaging met zich mee. De scherptediepte is namelijk zo beperkt dat het model een steuntje tegen het achterhoofd nodig heeft. Dat steuntje moet voorkomen dat het hoofd iets naar voren of naar achteren beweegt, nadat scherp gesteld is. Zou het hoofd nadat op de ogen is scherp gesteld iets naar voren of achteren bewegen, dan ligt de scherpstelling ineens op de neus of bijvoorbeeld oren.
Inspirerend
Het was niet alleen interessant Peter van Hal in actie te zien maar ook erg inspirerend. Het confronteerde mijzelf met het gemak waarmee je soms digitale foto’s schiet. Voor je het weet schiet je soms beelden zonder eerst écht goed te kijken. Bij collodium fotografie heb je maar één shot. Dan moet er weer een hele nieuwe wet plate worden gemaakt. Een tijdrovend maar ook duur proces. Alles valt of staat daarom met goede communicatie met de persoon die je fotografeert. Deze persoon krijgt instructies, de camera wordt klaar gemaakt, de plaat moet worden voorbereid enzovoort. Zo werk je dus samen stap voor stap naar die ene klik waarin het moet gebeuren en alles moet kloppen. Dat is ook een manier om als fotograaf én als model het beste uit jezelf te halen.
Stagiair Jeroen Lovink maakte dit making off filmpje, een making-off van een making-off.
Lees hier het artikel over Peter van Hal en bekijk zijn foto’s:
https://issuu.com/gsupport/docs/37_eigen_arnhem_najaar_2019/24